Změna trvalého bydliště?

15. listopadu 2016

V případě, že měníte trvalé bydliště, je zapotřebí dát vědět všem institucím tuto změnu, a to jak všem úřadům, které vaši adresu evidují, tak i všem institucím, pro které je změna vašeho trvalého bydliště důležitá, a na kterou se často z pohledu lidí, kteří trvalé bydliště mění, zapomíná.

Zkusíme vám nastínit itinerář, podle kterého byste měli postupovat, aby vaše cesty po úřadech byly co nejefektivnější.

Co potřebujete pro ohlášení změny místa trvalého pobytu?

  1. vyplněný a podepsaný přihlašovací lístek k trvalému pobytu
  2. platný občanský průkaz
  3. doložení vlastnictví bytu nebo domu (výpis z katastru nemovitostí) nebo doložení oprávněnosti užívání bytu (nájemní smlouva)

Kam jít nejdřív?

1. Magistrát nebo příslušný úřad v místě NOVÉHO TRVALÉHO BYDLIŠTĚ, kde si můžete rovnou zažádat o nový OP, což Vám ušetří spoustu času v přebíhání od úřadu k úřadu.

– Přepážka, kde vyplníte formulář o změně místa trvalého pobytu – poplatek 50,- Kč (osoby mladší 15-ti let tento poplatek neplatí). Zde vám bude ustřižen rožek občanského průkazu a bude vám vydána žlutá kartička, což je POTRVRZENÍ O ZMĚNĚ TRVALÉHO POBYTU, kde budou uvedeny obě adresy – jak stará, tak nová.

– Nová adresa se dokládá buď výpisem z katastru nebo kupní smlouvou s razítkem katastru nemovitostí (při koupi), nebo smlouvou nájemní (při nájmu). Pokud kupujete nemovitost, pohlídejte si, jste-li již v katastru zapsáni, protože pokud nejste – je vaše cesta na magistrát v tomto okamžiku zbytečná.

– Další postupy si ověřte u příslušného úřadu nebo magistrátu, kde vám jistě poradí jak dále postupovat.

2. Návštěvy dalších úřadů jsou již časově omezeny, a to právě od chvíle, kdy se poprvé dostanete na magistrát. Doba se počítá od nahlášení změny, takže např. na živnostenském úřadu máte 8 dní a n odboru dopravy zase 5 dní. Při nedodržení termínů hrozí pokuty, které při přibývajícím prodlení stoupají.

– Pokud jste podnikatel, uděláte nejlíp, když hned po magistrátu zamíříte na živnostenský úřad, kde vám ušetří běhání po dalších úřadech – zdravotní pojišťovna, Správa sociálního zabezpečení, finanční úřad jsou totiž propojeny, takže po zaplacení poplatku 100,- Kč máte jako podnikatel vyřešeno.

– Pokud nepodnikáte, musíte zdravotní pojišťovnu o změně trvalého pobytu informovat sami.

– Řídíte? V tom případě si nachystejte malý i velký technický průkaz na výměnu. Pokud se stěhujete v rámci města, řidičský průkaz měnit nepotřebujete. Stěhování mimo město pro vás znamená vystavení i nového řidičského průkazu. Na odboru dopravy je třeba každá změna ohlásit 5 dní ode dne, kdy k ní došlo. Správní poplatek je 50,- Kč, pokud budete potřebovat expresní vydání řidičského průkazu, počítejte s poplatkem 500,- Kč.

3. Další povinnosti:

– Odbor životního prostředí – Komunální odpad
– nahlášení zaměstnavateli, bance, pojišťovně, lékaři, poště
– dodavatel plynu, elektřiny, vody
– pokud jste nezaměstnaní, tak samozřejmě i Úřad práce
– pokud máte nějakou nemovitost ve vlastnictví, je potřeba navštívit i katastrální úřad

Přejeme vám co nejkratší fronty a pohodu a klid při vyřizování.

Kontaktujte nás

910 880 088Po–Pá 8:00–16.00

info@kapitol.cz

KAPITOL, a.s.
Vlněna 526/3, Trnitá, Brno, 602 00
IČ: 60751070, DIČ: CZ699000955

© 2024 KAPITOL, Všechna příslušná práva vyhrazena