Sezónní slevy, výprodej skladu, předvánoční slevy, ušetřete až 50 % z ceny… Takto a podobně vás lákají obchodníci na nákup svého zboží. Pestrá směs všech slevových akcí, kdy se dá do názvu akční kampaně vložit cokoliv, láká zákazníka na ceny, nižší než běžné.
Jsou ale tyto akce skutečně tak výhodné? Nedochází k podvodům a klamání spotřebitele? Na tyto otázky se pravidelně každé čtvrtletí zaměřuje Česká obchodní inspekce. Tipnete si, kolik prodejců to na vás zkoušelo v zatím posledním sledovaném období, tedy ve třetím čtvrtletí letošního roku?
Kontroly prodejců v číslech
Z 933 kontrolovaných obchodníků jich zákon porušilo téměř 42 %, tedy 394. Na pokutách proto zaplatí 3 885 000 Kč.
Kontrola se týkala sezónních slev a zákon o ochraně spotřebitele byl porušen například tak, že:
- prodejce jasně neuvedl cenu nabízeného zboží nebo služeb (156 případů)
- prodejce nejednal poctivě (110 případů)
- prodejce neopatřil nabízené zboží informacemi, které ze zákona musí zákazníkovi poskytnout (101 případ)
Zdroj: ČOI
Nakupujte s rozvahou
Slevové akce jsou skutečně velkým lákadlem a nyní, před Vánocemi, se na nás valí další vlna. Ale jak ukazují čísla z kontrol, podíl nepoctivých nebo nedbalých obchodníků je tak vysoký, že bezpečný nákup se zdá být téměř sázkou do loterie. Nakupujte s rozvahou a nenechejte se napálit. Cedulky, z nichž svítí nápis “-80 %”, se tváří velmi výhodně, ale! Víte, zda před umístěním této cedule stálo označené zboží skutečně o 80 % víc? Je svetřík z kašmíru skutečně z kašmíru? A ukazuje označení na visačce kabátu skutečně stejný údaj o složení textilního materiálu jako velký poutač s nápisem 100% vlna?
“Z bot, za které jsem v akci dala 650 Kč, jsem měla obrovskou radost. Před slevou stály patnáct stovek, takže jsem měla i pocit, že můj nákup byl skutečně výhodný. Pak mne z toho vyvedla kamarádka, která si ty stejné boty v obchodě prohlížela asi o měsíc dříve a jejich cena před tou slevou byla stejná, za jakou jsem je koupila já.” svěřila se paní Petra, pro kterou byla informace o velké slevě motivací k nákupu.
Česká obchodní inspekce nejenže za porušování zákona uložila prodejcům pokuty v celkové výši téměř čtyři miliony korun, ale některé zboží také zakázala prodávat.