Miláčku, já jsem tak trochu boural…

21. června 2016

Tohle určitě v telefonu slyšet nechcete, že? Když už, tak s dobrým koncem. “Jsem v pořádku, asistenční služba už je na cestě, brzy budu doma.” Většinou je to ale trochu jinak, téměř třetina řidičů volá po nehodě napřed domů.

Jistě, všichni víme, co je správné a co máme dělat v případě požáru, živelné katastrofy nebo třeba autonehody. Známe teoretické zásady první pomoci, po chvilce přemýšlení si vzpomeneme na čísla záchranky či hasičů a ovládáme správné postupy, ať už jsme jen náhodnými přihlížejícími nebo přímými účastníky.

Neboj se o mě, asi mám jen zlomenou nohu!

Ve chvíli, kdy se skutečně něco stane, jsou všechny teoretické znalosti ty tam. Jasně to prokázal i nedávný průzkum České kanceláře pojistitelů (ČKP), která provozuje Linku pomoci řidičům 1224.
27 % řidičů volá po dopravní nehodě nejprve domů a teprve potom asistenční či záchranné služby. Že to určitě neplatí u nehod se zraněním? Opak je pravdou, celých 13 % zraněných řidičů volalo záchranku až poté, co seznámili rodinu se svou situací. A i když všichni motoristé vědí, že jejich pojišťovna má asistenční službu, která jim po nehodě pomůže s vyřešením všech úkonů, které je čekají, obrátí se na ni většinou až později.

Tahák pro všechny případy

Připravili jsme pro vás souhrn kroků, které musíte udělat v případě, že budete mít autonehodu. Klidně si jej vytiskněte a dejte k dokladům do palubní desky jako první pomoc při bouračce.

  1. Zajistěte místo autonehody, zabezpečte havarované auto proti pohybu. Oblékněte si reflexní vestu, zapněte výstražné blinkry, postavte 50 metrů za auto výstražný trojúhelník (na dálnici 100 metrů).
  2. Přesvědčte se, zda ve vašem nebo cizím autě není někdo zraněn. Pokud ano, volejte linku 112 (integrovaný záchranný systém) nebo 155 (záchranku) a poskytněte první pomoc.
  3. Vyhodnoťte škodu na vozidlech a důkladně nafoťte místo nehody.
  4. Kontaktujte svou asistenční službu nebo přímo linku 1224. Poradí vám co dál a jak postupovat v dalších bodech
  5. Je škoda vyšší než 100 000 Kč? Pak rychle zavolejte Policii ČR (158), je to vaše povinnost ze zákona.
  6. Policii volejte i tehdy, když:
    a) je u nehody někdo zraněn
    b) nehodou došlo k poškození vozovky, dopravních značek, objektu v okolí a podobně
    c) si nejste jisti výší škody na vozidlech
    d) k nehodě došlo na nebezpečném nebo frekventovaném místě. Policie zajistí plynulý provoz, dokud nebudou odstraněny následky havárie.
  7. Pokud nedošlo k ničemu z bodů 5 a 6, sepište s dalším účastníkem nehody Záznam o dopravní nehodě (formulář máte jistě v palubní desce, že? Jestli ne, tak si jej tam rychle připravte!). Nezapomeňte na správné vyplnění všech údajů včetně kontaktních.

Pozor, tohle určitě nedělejte!

  • Je u nehody někdo zraněný a nemůže se hýbat? Nepokoušejte se s ním manipulovat nebo jej vytahovat z auta bez konzultace s operátory na lince 112 nebo 155, mohli byste jeho zranění zhoršit.
  • Nekývejte na pomoc projíždějících asistenčních služeb. U dopravní nehody si dávejte pozor na nehodové asistenční služby, které “náhodou jedou kolem” a nabízejí pomoc. Pokud s nimi nemá vaše pojišťovna smlouvu, mohlo by se vám docela dobře stát, že byste později museli v plné výši jejich pomoc uhradit.
  • Nespokojte se s tím, co vám tvrdí další účastník dopravní nehody. Trvejte na předložení jeho dokladů a sepsání zápisu o dopravní nehodě. Odmítá? Okamžitě kontaktujte Policii, i kdyby mělo jít jen o rozbité světlo.

Kdy koho volat? Krátká rekapitulace

1224 ‒ Linka pomoci řidičům. Linku 1224 volejte vždy, když:

  • neznáte nebo si jen nepamatujete číslo na asistenční službu své pojišťovny
  • chcete pomoci se zajištěním odtahu auta po dopravní nehodě nebo při poruše
  • si nejste jisti, jak správně zabezpečit místo dopravní nehody nebo jak po nehodě postupovat
  • nevíte, jestli asistenční služba u nehody má smlouvu s vaší pojišťovnou
  • když si nedokážete vybavit, u jaké pojišťovny máte povinné ručení nebo havarijní pojištění

112 ‒ Tísňová linka integrovaného záchranného systému. Linku 112 obsluhují hasiči, kteří následně zajistí pomoc podle typu nahlášené události. Číslo 112 vytočte, když:

  • došlo k nehodě nebo jinému neštěstí a vy na daném místě nemáte signál svého operátora. Volání proběhne u jiného poskytovatele, na tuto linku se dovoláte i v zahraničí.

155 ‒ Zdravotní záchranná služba

158 ‒ Policie České republiky

150 ‒ Hasičský sbor České republiky

Pozor, pokud došlo k nehodě se zraněním, volání na linku 112 může zdržet případnou pomoc (operátoři musí následně kontaktovat zdravotníky). Volejte proto přímo na linku 155, můžete tím pro poraněné získat cenný čas.

Kontaktujte nás

910 880 088Po–Pá 8:00–16.00

info@kapitol.cz

KAPITOL, a.s.
Vlněna 526/3, Trnitá, Brno, 602 00
IČ: 60751070, DIČ: CZ699000955

© 2024 KAPITOL, Všechna příslušná práva vyhrazena